Amelie Nothomb

Kosmetyka Wroga

„Kosmetyka Wroga” to adaptacja bestsellerowej powieści Ameli Nothomb opowiadającej o ciemnej stronie ludzkiej natury. Spektakl rozpoczyna się na peronie dworca w momencie, w którym do Jeroma — młodego „korpoludka” — dosiada się tajemniczy natręt. Wszyscy znamy ten typ — znoszona ortalionowa kurtka i ślina w kącikach ust nasuwają oczywiste pytania. Fajeczka? Bułeczka? Na piwko pan zbiera?

Jednak Textor Texel nie zaczepia Jerome’a, by prosić o jałmużnę. Jego misja jest znacznie bardziej skomplikowana i posiada wewnętrzną strukturę. Nieznajomy przynosi ze sobą walizkę, w który chowa swój teatr. Jerome będzie musiał wysłuchać trzech opowieści i zaśpiewać piosenkę, by odkryć, co tak naprawdę chcę powiedzieć mu Textor. Jednak prawda nie będzie łatwa. A pułapka została zastawiona precyzyjnie. Jak wszyscy wiemy, opóźnienia pociągów mogą ciągnąc się w nieskończoność.

„Kosmetyka Wroga” to aktorski pojedynek — dwóch mężczyzn i dwa krzesła. Tylko tyle. W wyobrażonej przestrzeni dworca rozegra się wreszcie kameralny dramat człowieka, który przez całe życie sprzeciwiał się swojej naturze, hodując w sobie wroga. Jeżeli „tłumić” to czasownik XX wieku, to z niego właśnie wywodzi się nowa odmiana XX wiecznego mordercy.

Teatr Układ Formalny

przekład: Joanna Polachowska

adaptacja i reżyseria: Grzegorz Grecas

scenografia i kostiumy: zespół

obsada: Adam Michał Pietrzak i Maciej Rabski

premiera: 2.09.2016 podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych PRO-CONTRA w Szczecinie

GRAND PRIX (Nagroda Publiczności) na XIV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Niezależnych PRO-CONTRA w Szczecinie (2016)

Nagroda dla najlepszego aktora (ex aequo): Adam Pietrzak i Maciej Rabski na XVIII Festiwalu Teatrów Niezależnych Garderoba w Warszawie (2017)

II nagroda Loży Teatrów Białołęckich na XVIII Festiwalu Teatrów Niezależnych Garderoba w Warszawie (2017)

Nagroda Loży Teatrów Białołęckich dla najlepszego aktora – Maciej Rabski na XVIII Festiwalu Teatrów Niezależnych Garderoba w Warszawie (2017)

Egzemplarz powieści Amelie Nothomb otrzymałem od mojej polonistki jeszcze w gimnazjum. Zasugerowała, że mroczna historia może zainteresować młodego pasjonata reżyserii. I miała racje. „Kosmetyka Wroga” powstała w… specyficznych okolicznościach. Zarówno ja jak i aktorzy – Adam i Maciek nie mieliśmy pracy i budżetu na spektakl. Mieliśmy natomiast ogromny apetyt na pracę.I starą adaptację na dnie szuflady. Kameralna inscenizacja oparta na osobowościach aktorów opłaciła się – spektakl spotyka się ze świetnym odbiorem i gramy go do dziś.