Agnieszka Nasierowska

#enterorestes

Spektakl powstał w ramach zwycięskiej aplikacji w Konkursie im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Celem konkursu było podniesienie poziomu spektakli prezentowanych w placówkach oświatowych. #enterorestes został zagrany w szkołach ponad 40 razy wraz z towarzyszącymi mu warsztatami prowadzonymi przez doświadczonych psychologów na terenie województw Dolnośląskiego i Lubelskiego. To nie tylko mój spektakl dyplomowy, ale również początek przygody z pedagogiką teatru, która trwa do dziś. 

#enterorestes oparty jest na autentycznych wydarzeniach, lecz jego narracja zaczyna się tam, gdzie prawda i fikcja ulegają zatarciu. Opowieść powstaje na styku rzeczywistości zwanej realną i tej wirtualnej. Jeśli istnieje czasoprzestrzeń, w której mógłby powtórzyć się współcześnie mit ojco/matkobójstwa jest nią właśnie Internet. Tylko tutaj można poczuć się całkowicie wolnym i całkowicie bezkarnym.

Główną oś  spektaklu stanowi relacja dwojga nastolatków: Apolla i Orestesa. Pod nickiem Apollo kryje się dziewczyna, która funkcjonuje w swoim panteonie bóstw złożonym z poetów przeklętych i ikon popkultury. W sieci Apollo żongluje cytatami i avatarami, jakby stwarzała własną kosmogonię.

Orestes jest gościem w świecie Apolla, na początku milczącym i wycofanym. Być może pierwszy raz ktoś dostrzegł go, dryfującego w szkolnym ścieku. Dziewczyna uczy go swojego alfabetu. Raz, dwa, trzy… wystarczy tylko zamknąć oczy i może uda się wszystko odwołać. 

Twoja Wyobraźnia, Twój Świat.

Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód / Nettheatre

reżyseria: Grzegorz Grecas

dramaturgia: Agnieszka Nasierowska

scenografia i formy: Agnieszka Aleksiejczuk

wideo: Dawid Okoński

muzyka: Paweł Głosz

plakat: Michał Jadczak

produkcja: Łukasz Wójtowicz

występują: Malwina Rusów, Piotr Bublewicz, Przemysław Furdak, Grzegorz Grecas

warsztaty: Malwina Rusów, Marcin Grudzień, Monika Wolińska

premiera: 8. grudnia 2015, Centrum Kultury w Lublinie

wyróżnienie na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla dzieci i młodzieży KORCZAK w Warszawie za „dotknięcie i osadzenie tematu” 

Zastanawiałam się, co poczuje przeciętny licealista po obejrzeniu #Enterorestes. Mam nadzieję, że będzie chciał rozmawiać, nie odseparuje się od prezentowanego tematu, zapyta, poszuka, pomyśli (dużą nadzieję widzę w działaniach edukacyjnych towarzyszących projektowi). Być może dzięki temu unikniemy kolejnych informacji w mediach o straszliwych wydarzeniach z udziałem młodzieży. Nie chodzi bowiem o to, by zasłaniać jej oczy i twierdzić, że zło nie istnieje – zmierzy się z nim i tak. Może lepiej odpowiedzieć najpierw na nurtujące pytania i poświęcić choć trochę uwagi, niż potem zastanawiać się, gdzie popełniliśmy błąd?